Tips om snel in slaap te vallen

slapen

Er zijn veel mensen die prima in slaap komen, maar er zijn ook heel wat mensen die de slaap niet goed kunnen vatten. Je kunt je niet voorstellen voor hoeveel mensen dit een groot probleem is. Wist je dat uit verschillende onderzoeken gebleken is dat we er gemiddeld zo’n 10 tot 20 minuten over doen om goed in slaap te vallen? Het hangt uiteraard van verschillende factoren af zoals: leeftijd, geslacht en je routine. We geven je de beste tips om snel in slaap te vallen:

Schermen vermijden

De grote vijand die ervoor zorgt dat je niet goed in slaap komt is het scherm. We bedoelen hier dan schermen van tv’s, tablets, telefoons, laptops en computers mee. Het komt doordat deze soorten schermen licht afstralen dat jouw hersenen als daglicht zien, we noemen dit ook wel blauw licht. Hierdoor maakt je lichaam geen melatonine aan, het stofje dat ervoor zorgt dat je juist wel slaperig wordt in de avonturen.

Zorg voor een fijn matras en goed bed

Het is ontzettend belangrijk dat jij lekker in je bed kunt liggen. Je moet je comfortabel voelen en geen ongemakken hebben. Een hoog laag bed dat op maat gemaakt is met een op maat gemaakt matras zal ervoor zorgen dat je nachtrust niet verstoort zal worden door ongemak. Door het perfecte bed zal jij ultieme nachtrust beleven.

Het creëren de juiste slaapomgeving

Ook nog zo’n punt wat erg belangrijk is bij het snel in slaap vallen. Het is belangrijk dat jouw slaapkamer een rustige omgeving is.

In de nacht en avond moet het er zo donker mogelijk zijn. Zodra je ogen licht opmerken slaap je namelijk een stuk minder vast. 

Daarnaast is de temperatuur op de slaapkamer ook erg belangrijk om een goede nachtrust te creëren. De beste temperatuur op de slaapkamer ligt tussen de 15 en 19 graden Celsius. Bij deze temperatuur koelt de lichaamstemperatuur af waardoor je beter, en sneller in slaap zal vallen.

Routine voor het slapen

Wanneer je goed en snel in slaap wil vallen, is het belangrijk om voor een routine te zorgen. Je lichaam voelt namelijk de biologische klok goed aan. Door het slaap-waakritme ben jij in de dag goed alert en in de avond zal het ervoor zorgen snel in slaap te vallen.

Wanneer je een slaapritme hebt dat niet stroomt, zal het in slaap vallen lastig gaan. Zorg voor een routine en zorg voor minimaal 7 uur en maximaal 9 uur. Creëer gewoontes, je lichaam zal het merken en je slaap verbeteren.